(sic)fallacy

2: The [sic]ness Continues
Follow Me

ADA APA DENGAN GOTHIC



By  Sic Fallacy     8/20/2011 05:57:00 PM    Categories,,, 
Assalamualaikum.
Gothicism.
Budaya? Seni? Fashion?
Entry niari mau cakap pasal Gothic. 
Suatu aliran yang kini dikenali semula melalui music.

Apa itu Gothic?
Pada awalnya, Gothic bukanlah seperti yang kita kenali sekarang. Eya.. Gothic bukanlah satu cabang aliran music atau fashion. Sebaliknya, Gothic lebih kepada satu medium ideologi. Gothic sebenarnya berasal dari "VisiGoth", yang merupakan nama salah satu puak barbari dari Jerman, puak yang menghuru-harakan Kerajaan Rome ketika itu.
Dan ideologi tersebut terus berkembang secara sekular ke dunia artistic, dengan penggayaan yang gelap dan gloomy dan boleh dilihat pada senireka bangunan-bangunan zaman pertengahan abad, seperti di Andalusia dan Sepanyol.

Puak VisiGoth ( atau Gothic ) mula melebarkan ideologi mereka ke seluruh benua Eropah, dari Scandinavia hingga ke Russia, dan mereka juga bermigrasi keserata dunia dan meninggalkan ideologi seni mereka.

Manakala definisi Gothic secara budaya ( culture ) bagi pencinta Gothic adalah sebagai gambaran depresi, marah, kelam, benci, sedih kecewa dan kegelapan. Semua perasaan ini dijadikan sebagai satu budaya, trend dan music.

Gothic juga mendapat tempat dihati peminat music melalui genre mereka tersendiri. Dengan tona yang mendayu, mellow, gloomy dan lyric yang penuh diisi dengan perasaan benci dan sedih. Eropah merupakan tempat mulanya berkembang music Gothic ini bilamana wujudnya Xandria, Theatre Of Tragedy dan beberapa lagi. 

Music genre ini pada awal kemunculannya, sering dikaitkan dengan amalan "Satanisme" dan mengajar sifat membenci dalam diri. Namun pandangan negative itu dapat ditangkis kerana setiap lyric lagu dalam genre Gothic ini lebih kepada kesedihan dan depression diri. Lyric seperti ini dapat dilihat melalui band Goth seperti Lacuna Coil, Professional Murder Circle, H.I.M dan banyak lagi.

Tapi, music genre ini terdapat pula pecahannya. Seperti Gothic Classic, Gothic Metal, Symphony Goth Metal dan banyak lagi pecahannya yang tidak saia nyatakan disini. Namun, Gothic tidak cenderung ke arah black metal ataupun satanic. Dan kerana berbeza dalam pecahan ideologi dalam music gothic, ini membuatkan halatuju dan genre'nya bercanggah dengan black metal seperti Cradle Of Filth, Dimmu Borgir



Nota: Sebenarnya, sengaja saia buat entry ini. Setelah bertanya secara rawak pada mereka yang "konon" pengikut setia yang memahami GOTHIC.

Ingat adik-adik, jangan jadi mangsa fashion hanya kerana mau kelihatan up to date
Jangan sekadar ikut ja.. Kalau sekadar ikut ja.. Apa dapat?



*Entry ini hanya menyebut beberapa nama band Goth*





Saia Gothic, 
Saia OK.

About Sic Fallacy

Vanilla Android Code Ninja. [CLOCKWORK] Modder. Androidian. DUnified. XDA-University. Photography. CEO.

3 comments:

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

Thanks for the info.... bolehlah akak gunakan dalam kelas nanti.

GematriA™ said...

CSR: Anduuuu..
jan bha cegu..
diurg namau gothic2 sudah..
zaman idie bha ni skg..

mie said...

blh x korg shere.gaya seni gotik dlm bidang seni??


Translate